Min lobotomering 1

År 1990 tog överläkaren på neurokirurgen i Linköping det drastiska beslutet att avlägsna delar av det jag hade innanför skallbenet. Jag hade diagnistoserats på medicin i Eksjö för en sannolikt ofarlig hjärntumör. Läkarna i Eksjö frågade neurokirurgen i Linköping, ska vi skicka plåtarna (röntgenbilderna) och patienten samtidigt?

Plåtarna först sa neurokirurgen, men det kom nästan omedelbart kontraorder, patienten också! Nu undrar ni förstås om jag inte var orolig eller rent av rädd. Men nej, jag var helt lugn, tror helt cool är ett bättre uttryck. Jag kände glädje och en enorm lättnad. Hur kan det komma sig? Jodå, jag ska berätta!

Det periodvisa helvete jag levat i i synnerhet de tre åren innan detta kan ingen ens föreställa sig. Kulmen kom oväntat nästan som blixten från den blå himlen. Jodå visst hade jag kämpat med hanterbara depressioner sedan 20-årsåldern, men endast korta och diffusa sjukdomsperioder. Det tog flera årtionden innan varken läkarna eller jag fattade att det var depressioner. Jag anade väl och att jag inte blev rätt diagnostiserad berodde nog mera på att jag inte vågade berätta om mina “demoner” än läkarnas inkompetens.

Redan på 1970-talet uppsökte jag en gång psykakuten på Karolinska Sjukhuset i Solna. Jodå, Solna, det ligger strax norr om Norrtull. Jag satt i ett väntrum med väldigt sjuka patienter, många var märkta för livet. När jag slutligen kom in till läkaren iklädd SL:s bussföraruniform så frågade läkaren: Men vad i helvete gör du här? Inte elakt på något sätt, bara frågande. Med tanke på vad jag sett i väntrummet så sa jag: Ja du, det undrar jag också!

To be continued…

Leave a Reply

