Sense GX

Vi skriver sent 1980-tal. Drabbade av en djup depression och blev inlagd på Psyk avd 52 i Jönköping. Jag hade fram till detta hållt fanan högt och kämpat på med heltidsjobb som bilmek, deltidsjobb som brandman, villa och familj. Ok, jag mådde inte bra, men hade inga referenser, visste inte hur andra mådde, livet kanske är så här?

Jag hade en inbokad tid på Psyk. Överläkaren (kvinnlig) tog emot mig och sa: Ronny hur är det? Det är nog inte så bra sa jag och började gråta och kunde inte sluta. Klarar du att ta dig själv till Jönköping i morgon frågade hon?

Självklart, sa jag, men oj vad fel jag hade. Efter att hon tippat mig över gränsen sjönk jag som en gråsten in i en nattsvart psykotisk depression. På avdelningen var dagarna en glädjelös rutin, men på nätterna blev tankarna sjuka. Jag var rädd för mig själv, rädd för mina tankar. Det här var inte jag!

Min bästa kompis på avdelningen blev en svart kille från Egypten. Han hade blivit illa slagen av poliserna i sitt hemland. Han behövde hjärnkirurgi, men Sverige ville inte betala.

Wale som han hette och jag drevs av demoner på nätterna!

Helvete en hel sommar försvann😦

Leave a Reply

