Sjukvårdens alfabet

Jag har troligen fått min beskärda del av sjukdomar och blivit tämligen luttrad. Jag vet att läkare och mediciner inte alltid lyckas lösa problemen. Många mediciner tar delvis bort symptomen på sjukdomen, men ytterst få själva sjukdomen.

Ni har säkert hör uttrycket placeboeffekt. Placebo är latin och betyder ungefär: Jag förväntar mig. Jag förväntar mig en positiv effekt av en medicin. Troligen alla nya läkemedel utvärderas slutligen vid humanförsök (försök på människor) där två kontrollgrupper ingår. Halva gruppen får verksamt (förhoppningsvis) läkemedel, andra gruppen “sockerpiller”, alltså innehåller inget verksamt ämne.

Ingen i gruppen vet vilka som får vad, inte läkare, behandlare, inte kontrollgrupperna. Vid utvärderingen efteråt sisar det sig oftast att båda kontrollgrupperna upplever en förbättring, även de som fått icke verksam substans. Det är själva placeboeffekten, den kan vi till nöds förstå. Vad jag tror att ingen kan förstå vad gäller psykofarmaka är att både sockerpiller och verksamt ämne påverkar exakt samma del av hjärnan.

Många av våra problem är självförvållade. Fel kost, brist på motion, rökning, alkohol. Vi vänder oss alltså till sjukvården för att korrigera konsekvenserna av egna felbeteenden. Balanserad och nyttig kost, grönsaker, frukt gör i de flesta fall vitaminer och olika kosttillskott onödiga och kanske till och med skadliga.

Leave a Reply

