Matematik

Jag var ointresserad i skolan, lärde mig aldrig grundreglerna. Men jag revanscherade mig på Komvux, jag sopade banan med de övriga. Inte ens läraren fattade hur jag kunde trolla med en Casio FX 80, hur jag kunde räkna gigantiska tal (10-potenser) i huvudet, hur jag kunde vara så vass i överslagsräkning.

Men matematik är så underbart logisk, så underbart användningsbar i alla möjliga sammanhang. Bara genom att använda basal sannolikhetslära går det att fastställa ärftlighet i sjukdomar, tvillingfödslar etc. Jag vet, skolmedicinen köper inte detta, men de har tvingas att ge mig (inte personligen) rätt ibland.

Om vi tar rysk roulette som ett exempel, en av sex kammare är laddas med en patron, de övriga fem tommar. Du spinner trumman, riktar revolvern mot ditt huvud och trycker av. Risken att det ska smälla är en på sex, 16,7 %, hyfsade odds.

Låt oss säga att du fortsätter, spinner trumman igen är då risken att det smäller och du är historia större? Svaret är väl egentligen både ja och nej, om du håller på så kommer det att smälla förr eller senare. Men eftersom revolvern inte har något minne så råder samma förutsättningar för varje nytt spinn, en på sex eller 16,7 %. Det är alltså samma risk. Måhända kan detta uppfattas som matematik inte är logisk, men det är fakta!

Leave a Reply

