Tiggarna i Sverige

Det här kan upplevas som obekvämt, de sitter på alla möjliga ställen. Även om jag har ett stort hjärta så kan jag bara inte ge till alla. Men det är självklart för mig att besvara deras “Hej” och att se dem. Att bemöta dem med respekt, värdighet och vänlighet.

EU-migranterna måste enligt regelverket återvända till hemlandet efter vissa intervaller, men de återkommer oftast. Det här innebär att jag lärt känna många av dem och blivit vän med dem. En del kan ganska bra svenska, andra ingen alls.

Men inte behöver man ha ett gemensamt språk för att föra ett samtal? Med gester, mimik och övrigt går det på ett utmärkt sätt att förstå varandra ändå. Kvinnan som sitter utanför Systembolaget i Vetlanda som för övrigt är från Bulgarien är tokkul. Vi pratar, men ingen förstår vad den andre säger. Vi skrattar och gestikulerar i vänskapligt gemyt.

Folk som går förbi tror väl inte vi är kloka och det är vi troligen inte heller. En del blir förbannade för att jag pratar med “en av de där”, det gör det ännu roligare. Att djävlas med rasister är min favorithobby!

En bulgarisk tiggare utanför Maxi i Vetlanda frågade om jag tillhörde Svenska kyrkan som hade någon aktivitet för att hjälpa migranterna. Jag bara skrattade och skakade på huvudet. Man måste väl för fan, i helvete, djävlar anamma, satan inte vara religiös för att vara humanist, känna människokärlek.

Man behöver väl för fan inte vara religiös för att leva enligt reglerna på Moses stentavlor. Möjligen med enda undantaget: Du skall inga andra gudar ha jämte mig. Det är faktiskt jag som väljer om jag vill tillbe en guldkalv eller ett enliters mjölkpaket från Arla.

Som sagt, många av dessa människor är väldigt fina. Det vi borde göra är att sätta press på deras hemländer, att länderna ska skapa en ekonomisk och övrig trygghet så att de skulle slippa sitta som femte klassens medborgare och tigga i ren förnedring.

 

Leave a Reply

