En småländsk cowboy

Året skrevs till 1969 och jag var chaffis och allt i allo på Witalatvätten i Vetlanda. Jag trivdes bra där i en helt kvinnodominerad miljö med både en kvinnlig och manlig chef. Jag var vaken och pigg och lärde mig snart alla uppgifter, att tvätta, kemtvätten och allt. Jag rönte stor uppskattning av min arbetsgivare.

Den manliga chefen var lika tokig som jag. Det räckte med att våra blickar möttes i samförstånd så satte vi full speed på tvättmaskinerna, slog ut tvätten och hängde den på mobila bockar för mangling.

När kärringarna (förlåt kvinnorna) vid mangeln såg det växande antalet bockar med mangeltvätt stacka upp sig så började de mangla som besatta med svetten drypande i ansikte och dolda delar. Då möttes chefens och mina ögon varandra med ett leende.

Något som var riktigt kul, vi tvättade åt Vetlanda Sjukhus eller vad det hette då. Jag hämtade tvätten nere i en kulvert. Stora säckar. Vaktmästaren på sjukhuset hade en eldriven traktor. Om nycklarna satt i så snodde jag den för min transport. Han blev förbannad, det var inte ok. Tog med sig nycklarna, men så fort han glömde snodde jag traktorn.

Ett sjukhus är som ett djävla räv- eller grävlinggryt med underjordiska kulvertar. Det naturliga sättet att förflytta sig där förutom att sno vaktmästarens traktor var befintliga sparkcyklar. Det var rätt kul, det gick att få upp en helvetes fart på sparkcyklarna. Det är svårt att glömma när jag med skrikande däck rundade ett hörn och höll på att krocka med en sjuksköterska med en vagn full av labb-prover. Hon skrek av fasa!!!

Men allt har ett slut, men det tar vi i nästa inlägg.

To be continued…

Leave a Reply

