Det var länge sedan

Men vad gör man när man vaknar fyra på morgonen? Jo självklart, brygger kaffe och sedan börja jobba. Har nu bokfört alla mina sju godmansuppdrag fram till dags datum och planerat hela nästa månad.

Det är så busenkelt med mitt enkla bokföringsprogram och Microsoft Excel. Lite lustigt ändå, jag har sedan länge funderat på att skaffa mig ett hemarbete, men så slog det mig, det har jag ju redan. Över 90 % av arbetet sköter jag hemma, mycket är planering och tankemöda, att jobba smart.

Men varför jobba när jag snart fyller 69 och inte behöver? Jo del för att jag kan och dels så ger det mig den nyttiga hjärngympa som sägs motverka Alzheimers och demens. Mycket är matematik och matte är så underbart logisk och faktiskt väldigt kul.

Men det som gör det meningsfullt är att jag ödmjukt vet att jag har förmångan att hjälpa andra, göra skillnad för andra. Och javisst, uppdragen är arvoderade om än blygsamt. Men extrapengarna kompletterar pensionen. Så istället för katt- och hundmat händer det att jag lyxar med svenska signalkräftor, varmrökt lax eller en rökt makrillfilé🙂

Leave a Reply

