En del av min personlighet älskar jag, men inte hela :(

Hade dörren öppen och helt plötsligt hördes en glad, pigg röst: HEJ!

Det var Gabriella, min granne ovanpå, ca 7 – 8 år gammal. Pratar ofta med hennes mamma och henne. Gabriellas föräldrar har någon form av öst-Europeiskt ursprung. Hennes mammas svenska med en pikant brytning är örongodis, hon är utomordentligt trevlig och har mycket humor.

Som när hela familjen (mannen) varit ute och fiskat. Jag frågade, men var är fisken? Han får aldrig något sa hon och skrattade.

Vi enades om att fisk, den köper man över disk på ICA, den fångar man inte själv. Ha ha!!!

Det är i det lilla livsglädje finns, eller hur? Gabriellas glada HEJ är värt mera än pengar och materiell egendom.

Nu går det faktiskt att åtminstone till delar kemiskt att analysera lycka i en människokropp, det går att mäta halten av “lyckohormoner”, bland andra endorfin (kroppseget morfin), serotonin och oxytocin. Inget samband har så vitt jag inte vet kunnas sättas mellan rikedom och lycka, materiellt välstånd föder inte per automatik lycka, kanske ofta tvärtom. Föder avund, mycket vill ha mer, girighet.

Att höra Gabriellas HEJ ger mig mera serotonin, endorfin eller oxytocin än att köpa en MacBook Pro med retinaskärm eller värsta Iphonen. Jag skulle vilja ha alla tre, men om jag måste välja en så väljer jag Gabriellas HEJ :-))))

Leave a Reply

