Svenskhet

Jag var på Eksjö Värdshus (Abboravik) och beställde mat. Mannen som betjänade mig (av annat etniskt ursprung) frågade spontant: Har du utländsk ursprung? Jag svarade lite förvånat: Nej, varför tror du det?
Han svarade: Du pratar med händerna (gestikulerar)

Självklart var det en komplimang. Svenskhet har brister, stelhet, blyghet, rädsla för att sticka ut, rädsla att visa känslor.

I detta är jag inte så svensk, jag är inte blyg, inte stel, är inte rädd att sticka ut och har väldigt svårt att inte tala om för någon jag tycker om att jag gör det. Endera med en innerlig kram, en smekning på kinden eller handen eller verbalt.

Rikedom är inte pengar, materiella ting. Det är goda relationer med andra, att känna sig riktigt “hög” under en hel dag efter ett positivt möte med en annan person.

Jag har många sådana möten, det gör mig oerhört rik!

Leave a Reply

